Öncenzúra Blog

Ha unod a kötelező véleményt, olvass minket!

Kövess minket!

Címkék

ajándékozás (1) aluljáró (1) átalakítás (2) a kód (1) Bayer Zsolt (1) betépve (1) Brüsszel (1) cigányság (1) civilek (1) demokrácia (1) diákok (3) diploma (1) diskurzus (1) doktori (1) drog (1) egyetem (2) életmód (2) elfojtás (1) előadás (2) emberiség (1) erkölcs (1) eszme (1) etika (1) eu (1) EU (1) Európa (1) facebook (1) felháborodás (2) felsőoktatás (2) film (3) fogyasztás (1) főiskola (2) főtér (1) fotó (1) gazdaság (4) gazdasági rendszer (1) George Jung (1) gifts (1) Gyömrő (1) hagyomány (2) hajléktalanok (1) hitel (1) hollywood (1) Horthy (1) Horthy park (1) hvg (1) hvg.hu (1) időtöltés (1) imf (1) ingerküszöb (1) irányelvek (1) isten (1) jogvédők (1) jólét (1) jótékonyság (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) karácsonyfa (1) keretszámok (2) Késelés (1) kisebbség (1) kokain (1) kommentek (1) konfliktus (1) kordon (1) környezetvédelem (1) korszellem (1) közbeszéd (2) közélet (8) kritika (5) külföld (1) kultúra (6) kvízműsor (1) magyar (1) manipuláció (1) média (1) megítélés (1) mértékletesség (1) metró (1) Mike Rowe (1) Miklós (1) moderáció (1) munka (3) népszavazás (1) New York Post (1) nyelv (1) oktatás (2) pesszimizmus (1) plágium (1) politika (11) pozitív (1) racionalitás (1) rasszimus (1) regisztráció (1) reklám (1) sajtó (1) Semjén Zsolt (1) szabadság (1) szavazás (1) Szigethalom (1) Szilveszter (1) szolgáltatás (1) Szovjet Unió (1) tandíj (2) tanulók (2) Tarlós (1) társadalom (14) TED (1) történelem (1) tudomány (1) tüntetés (3) tv (1) USA (1) választás (1) választási törvény (1) választók (1) vallás (1) vélemény (12) vetélkedő (1) videó (3) Címkefelhő

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Születésnap

2012.11.09. 16:56 öncenzor

A minap volt szerencsém megnézni a születésnap (Festen) című dán filmdrámát. A film annyira nem ugrotta meg nálam az ingerküszöböt, hogy komolyabban utánaolvassak, így nem tudom a történeti beágyazottság szemszögének teljességével vizsgálni, komolyabb boncolgatásába nem is mennék bele. Viszont leírom, milyen gondolatok ötlöttek fel bennem a megnézésének hatására. Egy régebbi alkotásról van szó, még '98-as. Az ötlet, hogy megnézzem, az egykor szebb napokat megélt A hét mesterlövésze c. rádióműsor minden idők 100 legjobb filmjének listájáról jött. Hatodik helyezést ért el és a főszereplő Ulrich Thomsen számos jó és igényes filmben bizonyított már, így joggal számítottam pozitív élményre. A film nagyjából első fél órájában még nem igazán tudtam elképzelni, hogy fog ez bármit adni nekem, és komolyan fontolóra vettem, hogy "most azonnal" kikapcsolom. A történet nem ígérkezett túl izgalmasnak, egy nagy családi összejövetel készülődött a gazdag családfő sokadik születésnapjának megünneplésére. Unalmas képsorok idétlen, üres párbeszédek, amit a magyar szinkron csapnivalósága csak tovább fokoz. A képi világára fakó élettelen színek, életlen beállítások a jellemzőek, mintha a '80-as években készült volna, ami mintegy nyakon van öntve egy fura vibráló remegő kameramozgással, amit a rendező nyilvánvalóan a feszültség keltésének szándékával haszált, gyengébb idegzetű nézőknek azonban komoly fejfájást okozhat. Aztán eltelt egy fél óra és jött egy váratlan fordulat: a születésnapi vacsoraasztalnál, a hatalmas vendégsereg előtt,  legidősebb fiú Christian beszédet mond, melyben közli a hallgatósággal, hogy az ünnepelt apuka gyermekkorukban rendszeresen megerőszakolta őket a kishúgával egyetemben. Pár perc dermedt csend, majd minden megy tovább, mintha mi sem történt volna. Na innentől kezd igazán érdekes lenni a film. Christian (és szövetségesei) ettől kezdve, még számos próbálkozást tesznek a "buli" elrontására, csak hogy ez elképzeléseik ellenére nem is olyan egyszerű. Meglepő, megdöbbentő és mégis életszerű, szerintem ebben rejlik ennek a filmnek a zsenialitása. A képmutatás egy olyan magas fokát  mutatja be, ami mindenki számára dühítő, mégis mindenki találkozott már vele, abszolút bele lehet helyezkedni a lejátszódó szituációkba. Egy dologgal azonban mégis adós maradt: nem kezdi el kibontani, hogy miért történt meg a megerőszakolás. Azt gondolom, hogy ha már ilyen komoly témát helyez a középpontba, illett volna erre is kitérnie. Ez egy nagyon kényes kérdés és egy nagyon sajátságos szituáció, de létezik. Ha már egy pillanatra úgyis félre kell tennünk a szégyenlősségünket, illett volna erről is mondani valamit, hiszen egy drámáról beszélünk, aminek üzenete, mondanivalója is van. Egy ponton ugyan az apának szegezik a kérdést, hogy "miért?" amire csak annyit válaszol, hogy "mert ennyit értetek". Ez azt gondolom kevés az egyszeri néző számára és némi fantáziátlanságról árulkodik. Amennyiben a feszültségek bemutatása volt a cél, az remekül sikerült és mindenképpen a "nagyon érdemes megnézni" címkéjű filmek sorába emeli, de minden idők hatodik legjobb helyezését azért nem adnám neki.

Szólj hozzá!

Címkék: vélemény kritika film kultúra

A bejegyzés trackback címe:

https://oncenzura.blog.hu/api/trackback/id/tr834896275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása